odżywianieNie wymagają wysiłku! Wystarczy, że wprowadzisz na stałe kilka niewielkich zmian w swoim trybie życia, a na rezultaty nie trzeba będzie długo czekać.

Przyspieszaj kroku, zwiększaj tempo
Kiedy idziesz po zakupy, do pracy, do znajomych, maszeruj energicznie. Raz na jakiś czas przyśpiesz kroku, tak by serce zaczęło żywiej bić. Korzyść będzie podwójna: dotrzesz do celu szybciej, a także spalisz znacznie więcej kalorii niż idąc sobie spacerkiem.

Ruszaj się, rozmawiając przez telefon
To łatwe z telefonem bezprzewodowym lub komórkowym: możesz chodzić po mieszkaniu i robić mnóstwo rzeczy, np. nakryć do stołu (85 kcal) lub podlać kwiatki (102 kcal). Ale nawet rozmawiając przez zwykły aparat, nie musisz siedzieć. Zrób parę przysiadów, powymachuj nogami.

Schowaj telewizyjnego pilota
Jeśli za każdym razem podniesiesz się z kanapy lub fotela, aby zmienić program w telewizorze, ściszysz głos lub poprawić jakość odbioru, spalisz 200 kcal dziennie.

Poćwicz, zanim zjesz coś słodkiego
Postanów sobie: „nie otworzę pudełka lodów, czekoladek ani ciastek, dopóki nie zrobię dziesięciu przysiadów lub pompek”.

Nie przecieraj zup
Jeśli lubisz zupy-kremy, lepiej z nich zrezygnuj. Po przetarciu lub zmiksowaniu zjesz o ok. 20 % więcej zupy niż wtedy, gdy są w niej kawałki warzyw lub mięsa i będziesz miała jeszcze ochotę na obfite drugie danie!

Wysiądź wcześniej z autobusu
Zamiast czekać na autobus lub tramwaj po to, by przejechać nim przystanek czy dwa, pokonaj tą trasę na piechotę. Jeśli pracujesz lub uczysz się daleko od miejsca zamieszkania, zawsze wysiadaj wcześniej niż powinnaś (jeden albo dwa przystanki) i resztę drogi pokonaj energicznym marszem.

Ćwicz w czasie oglądania filmów
Podczas oglądania telewizji nie objadaj się chipsami ani popcornem. Jeśli musisz chrupać – gryź surową marchewkę lub krakersa. Nie siedź bezczynnie! Rób wymachy nogami. Gimnastykuj ręce. Wykonaj kilka ćwiczeń na mięśnie brzucha. Zrób parę przysiadów lub skłonów tułowia.

Umawiaj się ze znajomymi poza domem
Zamiast siedzieć z nimi w domu albo w kawiarni, wybierzcie się razem na pieszą i rowerową wycieczkę na miasto. W czasie tych wypadów w plener postaraj się jak najbardziej rozluźnić. Śmiej się głośno, a nawet krzycz – w ten sposób możesz spalić od razu 700 kcal!

Poćwicz w pracy
Zrób sobie w ciągu dnia kilka króciutkich przerw w pracy na przeciągnięcie się i wykonaniu paru głębokich oddechów. Nie tylko pomoże Ci to spalić nieco kalorii, ale przede wszystkim sprawi, że szybko pokonasz znużenie i odzyskasz świeżość umysłu. Idealny byłby 5-10 minutowy spacer na powietrzu!

Używaj oliwy w sprayu
Dwusekundowe pryskanie na sałatę, kurczaka, rybę to pół łyżeczki oliwy (tradycyjnie dodaje się 3 łyżeczki). Wyeliminujesz w ten sposób 100 kcal.

Oskrobuj panierkę, odsączaj tłuszcz
Jedząc kotlet bez panierki, i bez tłuszczu, ujmiesz dodatkowo sporo kalorii. Zawsze pamiętaj o tym, by po zdjęciu smażonych potraw z patelni położyć je na chwilę na papierowym ręczniku.

Delektuj się ciastem bez lukru
Jeśli nie potrafisz oprzeć się zapachowi świeżego ciasta, pozwól sobie na mały kawałek bez wyrzutów sumienia, ale zdejmij z niego lukier. Przed jedzeniem powąchaj je przez chwilę i potrzymaj kęs na języku.

Rozcieńczaj soki
Na wymieszanie soku owocowego lub warzywnego z wodą wystarczy kilka sekund, za to w szklance będzie o połowę mniej kalorii. Jeśli rozcieńczanie stanie się Twoim przyzwyczajeniem, przez rok niepostrzeżenie zgubisz 2 kilogramy.