Pierwsze kosmetyki przygotowywała we własnej kuchni. Początkowo służyły jej na własny użytek, z czasem rozprowadzała je wśród koleżanek i sąsiadek. Gdy w 2004 roku odchodziła z tego świata jej firma była jednym z największych koncernów kosmetycznych na świecie, a ona sama została okrzyknięta jednym z geniuszy światowego biznesu. Była także miliarderką. Kosmetyki Estée Lauder do dziś są jednymi z najlepiej sprzedających się na świecie.

Naprawdę nazywała się Jospephine Esther Mentzer i była najmłodszym z dziewięciorga dzieci w emigranckiej rodzinie, a nazwisko Lauder przejęła po mężu. Sekrety pielęgnacji twarzy oraz wytwarzania kosmetyków zdradził jej wuj, który prowadził własną kosmetyczna firmę. Josephine okazała się być pojętną uczennicą i udało jej się to, czego nie dokonał jej wuj – podbiła kosmetyczny świat.

Początki działalności

Produkcją kosmetyków na niewielką skalę zajęła się już w 1942 roku, jednak to 4 lata później założyła swoje przedsiębiorstwo Estée Lauder Inc. Wyroby prezentowała klientkom salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którym promocyjnie wykonywała makijaż – oczywiście za pomocą swoich własnych produktów. Początki nie były łatwe, ponieważ brakowało jej budżetu na promocję. Josephine nie poddawała się jednak i stosowała nawet bezpośrednie chwyty marketingowe, czyli po prostu pukała od drzwi do drzwi i sprzedawała swoje kosmetyki.

Przełomowy zapach

Jak pokazuje jej historia, Josephine nie bez przyczyny odniosła sukces i zyskała miano gwiazdy biznesu. Ona miała po prostu do tego prawdziwego nosa i to dosłownie. Dostrzegła bowiem niszę na rynku kosmetycznym i postanowiła ją zagospodarować. Tak powstał kosmetyk, który stanowił przełom w jej karierze – zapachowy olejek do kąpieli Youth Drew, który utrzymywał swój zapach na skórze przez cały dzień. Podczas gdy inni producenci skupiali się jedynie na właściwościach pielęgnacyjnych Lauder wzbogaciła swój preparat o esencje zapachowe. Dzięki temu marka Estee Lauder mogła się rozwinąć.

Biznesowa smykałka

Wkrótce po tym powstała cała linia kosmetyków zapachowych. Jednocześnie Lauder poszukiwała miejsc zbytu, wykraczających poza salony piękności. Trafiła wtedy do nowo otwartego domu handlowego przy Piątej Alei w Nowym Jorku – Saks. Legenda głosi, ze zanim jej produkty trafiły na półki sklepowe, Lauder przez wiele godzin przyglądała się zachowaniom klientów i sprawdzała, gdzie kierują swoje kroki zaraz po wejściu do sklepu. Oczywiście w tym miejscu właśnie wylądowały ostatecznie jej kosmetyki.

Ceny produktów Estée Lauder nie były niskie, ponieważ przedsiębiorcza kobieta chciała przyciągnąć klientelę z wyższych sfer, a cena miała potęgować wrażenie luksusu. Jednak jej doskonały zmysł biznesowy znów błysnął geniuszem – do flakonika drogich pachnideł klientki gratisowo dostawały pudełeczko pudru.

Kosmetyczne legendy

Przedsiębiorstwo Estée Lauder wypuściło wiele kosmetycznych klasyków, jednak do legendy przeszły perfumy Pleasures, które swoją premierę miały w 1995 roku. Były one przełomowe jak na tamte czasy, a ich słodycz była świeża i stanowiła doskonałą przeciwwagę dla dominujących ówcześnie aldehydowych zapachów. W 1998 roku nowojorski tygodnik Time umieścił Lauder w gronie dwudziestu największych geniuszy biznesu XX wieku. Na ten tytuł w pełni sobie zasłużyła.