Polacy pokochali płatności zbliżeniowe! Coraz więcej osób idzie jednak o krok dalej i decyduje się na metodę pay pass z użyciem karty wirtualnej. W końcu po co brać ze sobą portfel, skoro masz smartfona? Dowiedz się, jak działa płatność telefonem i jak z niej korzystać.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak aktywować usługę płatności telefonem,
  • jak płacić zbliżeniowo telefonem w sklepie czy restauracji,
  • co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu z funkcją płatności zbliżeniowych.

Płatność telefonem w sklepach jest możliwa już od jakiegoś czasu, ale do niedawna wymagała sprzężenia ze specjalną kartą NFC-SIM, którą wydawał operator sieci komórkowej. Dziś jest to dużo prostsze. Wirtualną kartę płatniczą możesz aktywować bez wychodzenia z domu. Nie zajmie Ci to więcej niż kilka minut.

Aplikacja do płacenia telefonem – wybierz jedną z dwóch opcji

Pierwszym sposobem aktywowania usługi płatności telefonem jest włączenie takiej opcji w aplikacji mobilnej Twojego banku. Obecnie udostępnia ją swoim klientom większość polskich banków – niebawem najprawdopodobniej zaczną to robić już wszystkie. Technologia HCE (host card emulation), z której korzysta ta metoda, pozwala stworzyć cyfrową wersję Twojej fizycznej karty. Jej dane są zapisane częściowo w telefonie, a częściowo w chmurze. Jeśli na swoim telefonie masz już aplikację banku, która wspiera funkcję płatności zbliżeniowych, zapisz w nim również swoją kartę, postępując zgodnie z instrukcją na ekranie (w poszczególnych bankach ten proces może się nieco różnić). W niektórych bankach możesz w ogóle zrezygnować z karty fizycznej i korzystać tylko z jej wersji wirtualnej, podpiętej bezpośrednio do konta bankowego.

Drugi sposób na aktywowanie wirtualnej karty płatniczej to propozycja od Google, czyli Android Pay. Jak z niej skorzystać? Najpierw pobierz aplikację ze sklepu Google Play. Następnie przypisz do niej swoje karty kredytowe i/lub debetowe. Aby ułatwić sobie to zadanie, możesz po prostu zrobić im zdjęcie – system sam odczyta potrzebne dane. Co ważne, w przypadku Android Pay do każdej karty możesz wygenerować kilka tokenów, dzięki czemu zapłacisz nią za pomocą różnych urządzeń (konkretny token będzie przypisany do jednego telefonu czy tabletu).

Płatność telefonem – jak wykonać ją w sklepie?

Po dodaniu przynajmniej jednej karty płatniczej lub kredytowej do Google Pay lub aktywowaniu funkcji karty wirtualnej w aplikacji banku, możesz już płacić zbliżeniowo. Sam proces jest bardzo prosty!

  1. Włącz ekran i odblokuj telefon. Nie musisz otwierać żadnej aplikacji.
  2. Zbliż telefon tylną częścią do terminala płatniczego. Gotowe! Na ekranie telefonu od razu zobaczysz potwierdzenie płatności i wysokość pobranej kwoty.

Płatność do 50 zł nie wymaga od Ciebie potwierdzenia pinem. Jeśli natomiast kwota będzie większa, musisz wprowadzić 4-cyfrowy kod – tak samo jak w przypadku płatności tradycyjną kartą.

Pamiętaj, że jeśli podłączasz do urządzenia więcej niż jedną wirtualną kartę, musisz wybrać, z której z nich system ma pobierać pieniądze w pierwszej kolejności. W przeciwnym wypadku będzie on korzystał z karty wybranej domyślnie.

Karta wirtualna a zgubiony telefon

Twój smartfon, szczególnie jeśli służy Ci także do płatności zbliżeniowych, jest prawdziwą skarbnicą cennych informacji. Co się więc stanie, jeśli dojdzie do najgorszego, czyli jego utraty? Jak zablokować zgubiony telefon? Niestety, wprawni złodzieje mogą złamać Twój kod dostępu do urządzenia lub obejść zabezpieczenie w postaci czytnika linii papilarnych. Warto więc w takim przypadku zalogować się do swojej aplikacji bankowej za pomocą innego urządzenia i zdalnie zablokować dostęp do zawartości lub całkowicie ją wymazać.

Jak jednak poradzić sobie, jeśli nie masz akurat dostępu do żadnego sprzętu połączonego z internetem? Co jeśli zdarzy Ci się zgubienie karty bankomatowej wraz z wirtualną w telefonie (na przykład w przypadku utraty całej torebki czy plecaka)? Jeśli karty są połączone, najszybszą metodą zablokowania złodziejowi dostępu do Twoich pieniędzy będzie poproszenie kogoś o pożyczenie telefonu i zadzwonienie pod numer (+48) 828 828 828. To infolinia należąca do systemu Zastrzegam.pl, który został stworzony przez Związek Banków Polskich. Zostaniesz poproszony o podanie nazwy swojego banku, a następnie przekierowany na jego infolinię – nie musisz więc pamiętać żadnego innego numeru. Zastrzeżenie karty w ten sposób zajmuje zaledwie kilka minut!

Wiele wskazuje na to, że płatność telefonem już niebawem stanie się popularniejsza niż tradycyjne transakcje. Nie czekaj i sprawdź działanie tej metody już dziś!