apteczkaNie istnieje wprawdzie cudowne menu, które uchroniłoby nas przed reumatyzmem, ale niektóre produkty mogą pomóc. Jeśli cierpisz na reumatoidalne zapalenie stawów, powinnaś 2-3 razy w tygodniu jadać świeże ryby, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 (łososie, pstrągi, śledzie, makrele, sardynki i dorsze). Kwasy te działają przeciwzapalnie.
• Oleje rybne możesz także przyjmować w kapsułkach. Poprawa stanu zdrowia zauważalna jest po 2-3 miesiącach stosowania kuracji. Przeciwzapalnie działa również olej z wiesiołka lub ogórecznika (ok. 20 zł).
• Codziennie jadaj czosnek. Ma silne właściwości przeciwzapalne (hamuje wytwarzanie substancji odpowiedzialnych za powstawanie zapalenia).
• Przeciwreumatyczne działa także chrzan. Możesz jeść (3 razy dziennie po łyżeczce) – świeżo utarty i wymieszany w równych proporcjach z miodem – lub pić (3 razy dziennie po łyżeczce) wyciśnięty z niego sok (również z miodem).
• Zarówno przy reumatoidalnym zapaleniu stawów, jak i zmianach zwyrodnieniowych dieta powinna zawierać dużo witaminy C, E oraz cynku. Substancje te chronią komórki stawów przed uszkodzeniem. Jadaj więcej świeżych owoców i warzyw (wit. C), pełnoziarnistego chleba, niełuskanego ryżu, kasz, pestek słonecznika (wit. E) i dyni (cynk). Taka dieta wzmocni system obronny twojego organizmu i ochroni stawy.
• Jeśli masz nadwagę, spróbuj schudnąć chociaż 2-3 kg. Przeciążenie stawów przyspiesza bowiem ich zużycie. Wybieraj niskokaloryczne potrawy. Zrezygnuj ze słodyczy, słodkich napojów i ogranicz tłuszcze. Nadmiar tych produktów może bowiem nasilać stan zapalny i powodować bóle stawów.