odżywianieNie mają zbyt dobrych notowań. Kojarzone są ze sklerozą i zatruciem salmonellą. Tymczasem wystarczy umiar i przestrzeganie higieny, by się przed tymi zagrożeniami uchronić.

Trudno o produkt lepiej skomponowany pod względem wartości odżywczych. Jajka, podobnie jak kiełki, zawierają wszystkie wartościowe substancje potrzebne, by wykarmić powstające życie: tłuszcze, witaminy, enzymy i mikroelementy, w tym występujące obficie, łatwo przyswajalne żelazo. . Białko, znajduje się zarówno w żółtku, jak i białku kurzym, może z powodzeniem zastępować inne białko zwierzęce. Kotlet z jajka jest równie wartościowym pokarmem jak tradycyjny schabowy. Bez jajek trudno sobie wyobrazić przyrządzanie wielu smakowitych potraw. Inna sprawa, że często używamy ich w nadmiarze. Wiele domowych ciast, w tym także na pierogi i makaron, można z powodzeniem zrobić bez jajek.

Ile jeść

Zła opinia o jajkach bierze się stąd, że faktycznie są prawdziwa bombą cholesterolową. Dotyczy to jednak tylko żółtek, ale one z koli zawierają substancje, które zapobiegają odkładaniu się złogom cholesterolowym w naczyniach krwionośnych. Nie jest więc wcale wskazane całkowite pożegnanie się z ulubionym omletem. Do minimum liczbę jajek powinny ograniczyć osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu, zawałowcy, osoby zagrożone miażdżycą, ludzie starsi, ponadto chorzy na woreczek żółciowy i wątrobę. Bezpieczniejsze dla nich będzie jedzenie samego białka.

Ważne!

Jajek przed wstawieniem do lodówki nie należy myć, ponieważ uszkadza to naturalną barierę ochronną skorupki, która uniemożliwia drobnoustrojom wtargnięcie do środka. Natomiast przed samym użyciem można – zwłaszcza gdy do potrawy używamy jajek surowych – włożyć je na chwilę do wrzątku. Należy też po każdym kontakcie z surowym jajkiem umyć ręce.

Różnorodne przepisy na potrawy z jajek znajdziesz na SMACZNEIZDROWE.EU