odżywianieNa ogól nie wyobrażamy sobie życia bez słodyczy, a większość z nas sięga po solniczkę, zanim jeszcze skosztuje potrawę. Te złe nawyki żywieniowe można przezwyciężyć.

W ciągu tygodnia zjadamy średnio około kilograma cukru, a soląc potrawy używamy 10 razy więcej soli, niż potrzebuje jej organizm. Dietetycy mówią, że dzienna norma powinna wynosić 4-5 g soli, przeciętny Polak spożywa jej ok. 15 g.

Nadmiar chlorku sodu, zwłaszcza w chemicznie oczyszczonej postaci, jakiego codziennie używamy w kuchni, prowadzi do zaburzeń w równowadze płynów w organizmie, może też być przyczyną ich zatrzymania. Przeciąża to nerki, wywołuje wzrost ciśnienia, zakłóca prace serca.

Jak bronić się przed nadmiarem cukru

  • Kupujemy soki bez dodatku cukru. Soki i przeciery owocowe rozcieńczamy przed podaniem wodą.
  • Zamiast słodyczy jemy świeże i suszone owoce oraz świeże warzywa.
  • Do słodzenia napoi używamy miodu.

Cukier natomiast nie dość, że sam składa się wyłącznie z pustych kalorii, to jeszcze pozbawia organizm wartościowych składników odżywczych, zwłaszcza witaminy B, wapnia i magnezu. Jednocześnie obciąża trzustkę, co w następstwie może doprowadzić do cukrzycy i innych chorób. Wywołuje też – z czego niewielu „cukroholików” zdaje sobie sprawę – uzależnienie od słodyczy.

Tymczasem zarówno solenie, jak i słodzenie jest praktycznie zbyteczne. Obydwie substancje dostarczane są organizmowi w należytej dawce za pośrednictwem świeżych warzyw i owoców, naturalnych soków, mleka, jogurtu, kefiru. Zdecydowanie należy unikać żywności przetworzonej – konserw, gotowych zup, sosów, marynat. Niewinnie na pozór wyglądająca puszka groszku może zawierać 200 procent więcej soli i cukru niż taka sama ilość groszku świeżego.

Sól naturalna, szara, nie oczyszczona, jest źródłem licznych mikro- i makroelementów, których niedobór może prowadzić do wielu groźnych chorób, m.in. nowotworów, zawałów, udarów mózgu. Wiec jeżeli już koniecznie musimy solić, to używajmy wyłącznie soli naturalnej – kopalnej.

Pragnienie spożywania produktów słodkich można zaspokoić jedząc dużo świeżych owoców, które zawierają naturalny cukier – fruktozę. W wypiekach biały cukier rafinowany należy zastąpić cukrem trzcinowym, słodem, miodem lub syropem klonowym.

Jak bronić się przed nadmiarem soli

  • Używamy wyłącznie soli o niskiej zawartości sodu (sól „Sahita”. „Magdi”) lub szarej soli kamiennej (np. wielickiej).
  • Nie solimy w trakcie gotowania, tylko przyprawiamy gotowe potrawy.
  • Do przyprawiania potraw używamy świeżych lub suszonych ziół (bazylii, cząbru, majeranku), soku z cytryny. Pozwolą one wydobyć smak potrawy nawet przy niewielkiej ilości soli.
  • Unikamy jedzenia słonych przekąsek, orzeszków, gotowych zup, sosów, konserw.